کوره های صنعتی

کوره های صنعتی

کوره های صنعتی

(Furnaces):کوره ها

کوره ابزاری برای گرمایش است. استفاده از اولین نوع کوره‌‌ها به حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌‌گردد. از کوره‌‌ها بیشتر برای ساخت ابزار و وسایل سرامیکی استفاده می‌شد.
در زبان آمریکایی و کانادایی واژه‌‌ی کوره به تنهایی بیشتر برای بیان سیستم‌‌های گرمایش مرکزی خانگی به کار می‌‌رود و گاهی به عنوان ابزاری برای تولید سرامیک شناخته می‌‌شود. اما در زبان انگلیسی کوره برای تعریف کوره‌‌های صنعتی کاربرد دارند. البته لفظ کوره برای گرم‌‌کردن مواد در واکنش‌‌های شیمیایی نیز اطلاق می‌شود. در زبان فارسی به کوره‌، آتشدان یا آتشگاه نیز می‌‌گویند.
انرژی گرمایش کوره می‌‌تواند مستقیما توسط احتراق سوخت، توسط الکتریسیته مانند کوره‌‌های قوس الکتریکی و توسط گرمای القا شده مانند کوره‌‌های القایی فراهم شود.

اجزای کلی کوره‌‌ها در هر دو نوع خانگی و صنعتی شامل موارد زیر می‌‌باشد:

    مشعل‌ها، مبدل حرارتی، هواکش و دریچه
    ابزارهای کنترلی و ایمنی
    دمنده و جابه‌جاکننده هوا

کوره‌‌های صنعتی:
از کوره‌‌های صنعتی بیشتر برای تغییر شکل یا آماده‌کردن مواد برای انجام یک واکنش مکانیکی یا شیمیایی استفاده می‌‌شود. نوع این واکنش باعث می‌‌شود، شرایط کوره‌‌ها تفاوت داشته باشد. مثلا از این کوره‌‌ها برای تغییرشکل فلزات آهنی، شیشه‌‌ها و نرم‌‌کردن فلزات استفاده می‌‌شود. در عملیات‌‌های مکانیکی برای فورجینگ (Forging)، حدیده کردن، نورد و پرس‌کردن، خم و عمل اکستروژن و … از کوره‌‌ها استفاده می‌‌کنند.
کوره‌‌های صنعتی را با نام‌‌های گوناگون می‌‌شناسند. کوره‌‌هایی که دمای پایین‌‌تری دارند در اروپا و آمریکای شمالی به نام آون (Oven) شناخته می‌‌شوند. البته تفاوت‌‌هایی بین آون‌‌ها و کوره‌‌ها وجود دارد اما مرزشان بسیار نامحسوس است. در صنعت سرامیک‌سازی کوره‌‌ها با نام کیلن (Kiln) شناخته می‌‌شوند. کوره‌‌ها در صنایع دیگر مانند پتروشیمی‌‌ها و صنایع شیمیایی، به نام‌‌های Heater، after-burner، Incinerator و Destructor هم شناخته می‌‌شوند.

انرژی تبدیلی در بویلرها ممکن است از احتراق سوخت‌‌های فسیلی که شناخته‌‌‌‌شده‌‌ترین نوع سوخت هست، تامین شود. همچنین این امکان وجود دارد که تامین حرارت سیال عامل را تحولی شیمیایی غیر از احتراق به عهده گیرد و در برخی از بویلرها انرژی الکتریکی عامل افزایش دمای سیال عامل می‌‌باشد. حتی ممکن است این انرژی از منابع انرژی هسته‌‌ای تامین گردد. در این صورت ساختار بویلرها تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر خواهند داشت. هرکدام از سوخت‌‌ها دارای مزیت‌‌های مخصوص به خود هستند.

منبع: سایت نبات


چاپ